Przez Łaziska

Piątek, 25 lipca 2014 · Komentarze(0)
M.Rodowicz "ŁATWOPALNI"
16:40 - jestem już na rowerze i ruszam, dzisiaj wiem, że jadę okrężnie, na bank przez Ornontowice i Orzesze, tam mam podjazdy.. długi i miejscami strome... coś o co mi chodzi.
Początek to wyjazd z Gliwic Przez Bojków i na chwilę zatrzymuję się przy czymś co już wcześniej zwróciło moją uwagę... - Bunkier niemiecki, na terenie monitorowanym. :) Kartki z tą informacją są wszędzie, na płocie, drzewach, bunkrze.... jest ich kilkadziesiąt ;p
Teren monitorowany
Teren monitorowany © amiga
Monitorowana budowla ;P
Monitorowana budowla ;P © amiga

Masakra....

Ruszam dalej, mijam Ornontowice, co prawda zastanawiam się czy nie pojechać przez Dębińsko, ale tam już byłem, dzisiaj pora na coś innego... Posiłkując się "OSM And' jadę przez Łaziska Górne, nazwa jest adekwatna do tego co mam po drodze... Góry i długie podjazdy :) W centrum trafiam na rzeźbę... łaziszczoka

Tukyj możecie se łobejrzyć łaziszczoka w paradnym łobleczyniu
Tukyj możecie se łobejrzyć łaziszczoka w paradnym łobleczyniu © amiga
Napis na tablicy informacyjnej
Napis na tablicy informacyjnej © amiga

obowiązkowy postój na focenie i pora ruszyć dalej, spoglądając na znaki przez chwilę korci mnie by odbić na Pszczynę, jednak rzut oka na zegarek studzi moje zamiary, nie dzisiaj.., jadę na Mikołów i tutaj trafiam na kolejne miejsce które mnie zaskakuje... Pierwsze to pomnik, ale tuż obok jest kirkut, objeżdżam go dookoła szukając wjazdu i... nie ma... wydaje się, że jest zamknięte na amen... Chwila focenia przez płot i tyle

Pomnik w Mikołowie
Pomnik w Mikołowie © amiga
Tablica na pomniku
Tablica na pomniku © amiga
Kirkut w Mikołowie
Kirkut w Mikołowie © amiga
Jeszcze jeden kadr zza potu
Jeszcze jeden kadr zza potu © amiga
W domu odnajduję na necie więcej informacji na jego temat
Cmentarz żydowski w Mikołowie znajduje się na rozległym wzniesieniu, w rozwidleniu ulic Starej Drogi i Żorskiej. Zajmuje obszar około 1 hektara. Wiadomo, że w 1828 r. powierzchnię działki cmentarnej zwiększono. Dokładna data założenia nekropolii nie jest znana. Marcin Wodziński podczas prac badawczych odnalazł we wschodniej części cmentarza zespół macew pochodzących z pierwszej połowy XVIII w. Najstarszy zidentyfikowany nagrobek upamiętniał Chaima syna Judy Lejba, zmarłego 1 marca 1726 r. Na jego macewie wyryto hebrajską inskrypcję o treści: "Pomnik ten dla znakomitszego od złota i szczerego złota. Mąż prawy, jaśniejący został wywyższony, strawa jego była wspaniała dla wędrowców w dzień i w nocy, oto ten pan Chaim syn pana Judy Lejba błogosławionej pamięci. Jego czysta dusza wyszła w sobotę 28 adar riszon roku 486 według rachunku i od stworzenia. Niech dusza jego będzie w węzełku życia związana". Na przestrzeni dziejów chowano tu wyznawców judaizmu z Mikołowa oraz innych okolicznych skupisk żydowskich, w tym także z Pszczyny i Żor. Przed wojną przy wejściu znajdował się dom przedpogrzebowy, a cały teren otoczony był ceglano-kamiennym murem.

A tutaj: Coś więcej o Kirkucie w Mikołowie

Ruszam dalej, jeszcze nie do domu, zastanawia mnie droga na Wilkowyje, później zaskakuje, że jest coś tak fajnego wzdłuż drogi DK44 na Tychy która z założenie jest paskudna dla rowerzystów. Trafiam też na kościół Matki Bożej Królowej Aniołów z ciekawą dzwonnicą.
Kościół pw. Matki Bożej Królowej Aniołów
Kościół pw. Matki Bożej Królowej Aniołów © amiga

Powoli czas mi się kończy, obijam przez las na Podlesie i Piotrowice, Wkrótce jestem w domu...