Ze Wschodu na Zachód z Karoliną - dzień piąty

Piątek, 11 maja 2018 · Komentarze(1)
Poranek dnia piątego, zbieramy się godzinę wcześniej niż dotychczas. Ma to związek z prognozami na popołudnie. W okolicach Elbląga, Tczewa ma padać deszcz po południu. Zaglądamy też na radary... nic nie widać, więc skąd ma się wziąć ta ulewa o której wspominają prognozy?

Ruszmy kilkanaście minut po 7. Pierwszy planowany przystanek to Frombork.... pojawiają się pierwsze góry ;) w końcu jesteśmy na wysoczyźnie Elbląskiej... Podjazdy przypominają te z Beskidów, są długie...

Frombork - wzgórze Katedralne
Frombork - wzgórze Katedralne © amiga
Wieża wodna we Fromborku
Wieża wodna we Fromborku © amiga
Uśmiechnięta Karolina
Uśmiechnięta Karolina © amiga
Kopernik jednak nie był kobietą ;)
Kopernik jednak nie był kobietą ;) © amiga
Kościół pw. św. Wojciecha we Fromborku
Kościół pw. św. Wojciecha we Fromborku © amiga
Brama główna
Brama główna © amiga
Na wzgórzu Katedralnym
Na wzgórzu Katedralnym © amiga
Katedra pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja Apostoła
Katedra pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja Apostoła © amiga
Parafia pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP - kancelaria
Parafia pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP - kancelaria © amiga
Droga w dół
Droga w dół © amiga
Centrum Fromborka
Centrum Fromborka © amiga

Osiągamy dość szybko Frombork, podjeżdżamy to tu to tam... szkoda, że jeszcze wszystko zamknięte. W centrum zagadujemy do siedzącego tam sakwiarza. Okazuje się, że gość jest Rosjaninem i jedzie z Sankt Petersburga. Nie wiem czemu rozmawiamy po Angielsku ;) Po pożegnaniu ruszamy w kierunku Tolkmicka...

Chyba trzeba uważać ;)
Chyba trzeba uważać ;) © amiga

Droga wije się, sporo pod górkę, za to zjazd do Miasteczka... coś pięknego dobre kilka km w dól... z niesamowitymi widokami... uwielbiam takie coś... tyle, że z tyłu głowy kołacze się myśl... po każdym zjeździe musi być podjazd... ;) ale teraz tym się nie przejmuję... podziwiam okoliczności przyrody ;)

Widok na zalew Wiślany z okolic Tolkmicka
Widok na zalew Wiślany z okolic Tolkmicka © amiga

W centrum Tolkmicka trwają jakiś przygotowania do dni otwartych, trafiamy też na sporą grupę rowerzystów, Karolina kogoś rozpoznaje, okazuje się, że to grypa z Wolborza :) Sami znajomi... jadą w kierunku Białgostoku...

Kościół pw. Św. Jakuba Apostoła - Tolkmocko
Kościół pw. Św. Jakuba Apostoła - Tolkmocko © amiga
Wewnątrz kościoła pw. Św. Jakuba Apostoła w Tolkmicku
Wewnątrz kościoła pw. Św. Jakuba Apostoła w Tolkmicku © amiga
Tolkmicko - tzw. szczątki ludzkie zwane relikwiami
Tolkmicko - tzw. szczątki ludzkie zwane relikwiami © amiga
Jak się nad tym zastanowić to powinni tego zakazać
Jak się nad tym zastanowić to powinni tego zakazać © amiga
Tolkmicko kościół - organy

Port w Tolkmicku © amiga
Rowerzyści z Wolborza
Rowerzyści z Wolborza © amiga
Trochę rozmawiamy... namawiają by pojechać z nimi, ale nie mamy tyle czasu, po drogie niedawno tam byliśmy ;)

W centrum odwiedzamy jeszcze kościół, port, cukiernię/lodziarnię i powoli wyjeżdżamy.
Na krótkim postoju jeszcze sprawdzam prognozy, opady przesuwają się na wczesne popołudnie, to niedobrze. Za to na Radarach dalej pusto.

Z Tolkmicka do Kadyny droga wije się, jest troszkę podjazdów, ale w większości jedziemy po dość płaskim terenie, za to dalej do Elbląga... droga jest nużąca... niewiele widać, z jednej strony pagórki, z drugiej krzaki... wiatr w twarz... pali słońce... Zaczynamy odczuwać zmęczenie.

Po dłuższej chwili docieramy do Elbląga. Zwiedzamy stare miasto, zagaduję o obiedzie, sprzeciwu nie ma... szukamy jakiejś knajpki. Zatrzymujemy się przy Hotelu. Zamawiamy coś do jedzenia. W między czasie ponownie zaglądam na prognozy, nie wygląda to dobrze, mało tego z południa na północ polski tworzy się wał burzowy... o szerokości może 50-70km... mamy go dokładnie na drodze.

Wjeżdżamy do Elbląga
Wjeżdżamy do Elbląga © amiga
Stare miasto - Elbląg
Stare miasto - Elbląg © amiga
Centrum Sztuki Galeria EL
Centrum Sztuki Galeria EL © amiga
Elbląg - stary rynek
Elbląg - stary rynek © amiga
Wnętrze katedry elbląskiej Wnętrze katedry elbląskiej
Wnętrze katedry elbląskiej Wnętrze katedry elbląskiej © amiga

Chwilę rozmawiamy i... postanawiamy wspomóc się pociągiem do Malborka, mamy trochę czasu, obiad zjedzony, pod względem jakości 2 miejsce, Kętrzyna i dyniowej nic nie pobije ;)

W drodze na dworzec zaglądamy do księgarni. Map oczywiście nie ma... to chore...

Most Wysoki w Elblągu
Most Wysoki w Elblągu © amiga
Rzeka Elbląg
Rzeka Elbląg © amiga
Widok z mostu
Widok z mostu © amiga

W końcu pakujemy się do pociągu, a jako, że przy kasie kolejka jak diabli, postanawiamy, że kupimy bilet u konduktora.
Czekamy na niego, ale nie nadchodzi tak więc przejazd mamy darmowy. Za to za oknami straszy.
W Malborku mija dobre 30 minut zanim ruszamy w kierunku Tczewa objeżdżając oczywiście miasto ;)

Wnętrze dworca PKP w Malborku
Wnętrze dworca PKP w Malborku © amiga
Zamek w Malborku
Zamek w Malborku © amiga
Pod zamkiem w Malborku
Pod zamkiem w Malborku © amiga
Baszta w Malborku
Baszta w Malborku © amiga

Od południa widać ciemne chmury, wydaje się, że nas miną, jednak w połowie drogi zaczyna lać... zaczyna błyskać, szybka decyzja, szukamy jakiegoś schronienia, chcemy przeczekać. Znak informuje nas, że za 3km jest stacja, na szczęście nieco wcześniej trafiamy na restaurację... Wpadamy do środka....

Drugiego obiadu nie zamawiamy, bo i po co, za to gorąca herbata i gorąca szarlotka z lodami poprawia nam nieco humory. Studiujemy też mapy, gdyby pogoda nie miała nam odpuścić możemy zapakować się do kolejnego pociągu, do stacji góra 3 km.

Deszcz jakby przestawał padać, zresztą w restauracji jesteśmy już godzinę, pora ubrać kurtki i ruszyć do Tczewa. Kierunek zamknięty most... Liczymy jednak, że piesi i rowerzyści sobie z tym radzą.

Na miejscu okazuje się, że ten drogowy jest zakratowany, nie ma opcji, za to kolejowy wygląda obiecująco. Sprawdzam i... może nie jest idealnie, ale da się przejść, szybki test rowerowy i da się jechać, choć wolno i ostrożnie. Szarak ma opony szerokości kratownicy, dziwnie się jedzie. Mimo wszystko cały czas uważam by się nie gibnąć, z lewej przepaść, chwila nieuwagi...
Tczewskie mosty
Tczewskie mosty © amiga
Tczew - mosty, drogowy (nieczynny) i kolejowy
Tczew - mosty, drogowy (nieczynny) i kolejowy © amiga
Focimy mosty
Focimy mosty © amiga
Długi jest
Długi jest © amiga

Pod koniec mostu zauważam kamerę, będziemy sławni ;), dopiero przy wyjeździe zauważam zakaz... znajomy daje znać, że czasami stoją tam policjanci i dzielą mandatami. Nam się udało. Choć nie wiem czy psychika pozwoliłaby mi na ponowny przejazd. Pewnie gdyby nie było innej opcji pojechałbym, ale nie sprawiało mi to przyjemności.

Po drogiej stronie już w Tczewie, Zaczyna padać, jest nieciekawie. Jedziemy na stare miasto, leje....
Telefon do właściciela noclegu... będzie za 10 minut. do przejechania mamy może 250m, kilka fot, później kluczmy, dojazd nie jest oczywisty...
Docieramy w mniej więcej w chwili gdy dociera właściciel...
Zostawiamy sakwy, chwilę odpoczywamy, deszcz jakby osłabł. Postanawiamy podjechać pod market, czy raczej galerię, po pierwsze po coś na kolację i śniadanie, po drugie może będą tam mapy... inaczej będziemy poruszać się jutro po omacku, na czuja.
Po drodze trafiamy na jeszcze otwartą piekarnię, na szybko kupuję chleb :)

W Galerii jest Empik, mapy nie są idealne, ale są. skala 1:200000, jednak pozaznaczane są zabytki. Krążymy chwilę po galerii, wiele więcej nie ma, jeszcze tylko spożywka i już. Gdy wychodzimy jest dość ciemno. Do kwatery jakieś 2 km... dość szybko  tam docieramy...

Jako, że jest pralka to skrzętnie z tego korzystamy, w trakcie prania ustalamy plan na jutro... jedziemy bez sakw, aż prosi się o pokrążenie po Kociewiu... Wstępnie oceniamy trasę na około 100km... Prognozy są niezłe, co prawda z rana ma być pochmurno i chłodno, ale po południu szykuje się upał...

Pranie rozwieszone, pora udać się na spoczynek